De 5 meest gemaakte fouten in software demonstraties

Wanneer een verkooptraject zover is gekomen dat u een software demonstratie mag geven aan uw prospect, heeft u al aanzienlijk geïnvesteerd in deze prospect. Uw sales medewerker heeft een aantal bezoeken afgelegd, mogelijk met meerdere contactpersonen bij deze prospect. Daarnaast staat u nu op het punt om een consultant vrij te maken van een project of een presales toe te wijzen aan deze verkoopkans. U wil deze opdracht graag binnenhalen en u bent al zo ver. Ook de prospect is enthousiast geworden over uw product en uw organisatie en kijkt uit naar de echt ‘live’ kennismaking met uw product, de software demo.

Beide partijen willen heel graag dat de software demonstratie een groot succes wordt. Helaas is dit vaak niet zo. Vaak wordt de demo een teleurstelling, vooral voor de prospect. En daarmee ook voor u. Want nu u zover bent gekomen, wilt u de deal niet meer mislopen. Wat gaat er mis?

De 5 meest gemaakte fouten in een software demonstratie:

  1. De prospect herkent zichzelf en zijn uitdagingen niet in de demo
  2. Er is geen overtuigende boodschap. 
  3. De presales consultant spreekt een soort techtaal in plaats van de taal van de klant
  4. De presales consultant richt zich op HOE de software werkt in plaats van WAT de klant eraan heeft
  5. Het verkoopteam is niet in staat een vertrouwensband op te bouwen met de prospect.